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Angela Dwyer was born in New Zealand and lives in Berlin. Her works have been exhibited in the German and international contemporary art scene since the mid-1980s. Lustra, the title of this exhibition, is a reference to Ezra Pound’s poetry anthology which came into being during the poet’s imagistic phase around 1916. Dwyer shows works in oil and written images on paper in small and big formats. After many years of artistic interaction with color patches and squares, Dwyer emphasizes a procedural development in her equally abstract and expressionist new paintings. Works like “Seer”, “Burning Burning”, “Atomic” and “Bluebird”, created in 2015 and 2016, are dominated by horizontal and vertical streaks, lines and color paths. The artist predominantly applies the colors blue, red, yellow and orange in differentiated pastose layers that exceed the limits of the artwork and deliberately blur them. She creates spaces for the imagination by adding paint on paint, shades and nuances. Squares and patches under the surface remain visible and merge with shapes, landscapes, faces or reflections, like in her painting “Nach der Natur”, invoking W.G. Sebalds’ elementary poem. It is the paintings of the extended moment – Images in the Moment, which, with their symmetrical structure and relief three-dimensionality, take up and transmit characteristics of the fine arts in the artist’s home country. In contrast to her massive color paintings, Dwyer shows writing as an image and image as writing in her works on paper. Using pastel colors, ink, charcoal and pigments in her bigger compositions, she creates collages by arranging different layers of paper, thus establishing surface and depth (“Unceasingly”, “When Things Fall Into Words”). The word compositions of the artist, elevated to the gestural and picturesque, become the actual element of the picture. Words, sentence fragments, splinters of recollection from literature and philosophy appear, crossing over and telescoping each other, and are scratched out and pasted over without disappearing entirely. Dwyer’s word compositions tie in with the traditions of great New Zealand artists like Colin McCahon and Ralph Hotere; however, they firmly abstain from making any kind of statement or conveying messages. The words rather remain afloat like fragments of dreams and invite the viewer to engage in the world of the mind and personal projection. Often the word images lead to questions and textual paradoxes. www.bernet-bertram.com Another part of the exhibition are Dwyer’s drawings of classical fragments which are an equivalent to her abstract works. These elements of the picture in pastel, pencil or charcoal pencil (e.g. “Cranachs Hände”) are deliberately left unfinished. Here Dwyer also quotes bodies and faces as figurative elements, leaving the context behind. Thus challenging the imagination of the viewer, the images attain a graphic presence in which the fragments appear as a whole.

DE

Die in Neuseeland geborene und in Berlin lebende Künstlerin Angela Dwyer ist seit Mitte der 80er Jahre in der deutschen und internationalen zeitgenössischen Kunstszene vertreten. Die Ausstellung nimmt mit ihrem Titel Lustra Bezug auf die Gedicht-Anthologie von Ezra Pound, die seiner imagistischen Phase um 1916 entstammt. Sie zeigt Arbeiten in Öl und Schriftbilder auf Papier in kleinen und großen Formaten. Nach ihrer langjährigen Auseinandersetzung mit Farbfeldern und Quadraten betont Dwyer in ihren ebenso abstrakt-expressiven neuen Gemälden den prozessualen Verlauf. In Werken wie „Seer“, „Burning Burning“, „Atomic“ oder „Bluebird“ von 2015/16 herrschen horizontale oder vertikale Streifen, Linien und Farbbahnen vor. Die Farben, vorwiegend Blau, Rot, Gelb und Orange, trägt die Künstlerin in differenzierten pastosen Schichten auf, die die Bildgrenzen überborden und absichtlich verwischen. Sie schafft Imaginationsräume, indem sie Farbe auf Farbe, Tönungen und Nuancen hinzufügt. Untergründige Quadrate und Felder bleiben sichtbar, die wiederum in Formen, Landschaften, Gesichte oder Spiegelungen übergehen, wie in ihrem Bild „Nach der Natur“, das W.G. Sebalds Elementargedicht aufruft. Es sind Bilder des gedehnten Augenblicks – Images in the Moment, die zudem in ihrem symmetrischen Aufbau und ihrer reliefartigen Dreidimensionalität auch Merkmale der Kunst der Heimat der Künstlerin aufgreifen und weitertreiben. Im Unterschied zu den massiven Farbbildern zeigen Dwyers Papierarbeiten die Schrift im Bild und das Bild als Schrift. Unter Verwendung von Pastell, Tinte, Kohle, Pigmenten werden bei den größeren Kompositionen mit Flächen und Tiefen verschiedene Papiere collagiert und arrangiert („Unceasingly“, „When Things Fall Into Words“). Die Handschrift der Künstlerin, ins Gestische und Malerische gehoben, wird zum eigentlichen Bildelement. Wörter und Worte treten auf, Satzpartikel, Erinnerungssplitter aus Literatur und Philosophie, über- unter- und ineinandergeschoben, auch ausgestrichen, überklebt ohne ganz zu verschwinden. Dwyers Schriftbilder knüpfen zwar an Traditionen großer neuseeländischer Künstler wie Colin McCahon und Ralph Hotere an, enthalten sich jedoch entschieden jeglicher Statements oder Botschaften. Vielmehr verweilen die Worte wie Traumreste in der Schwebe, fordern zu Gedankenspielen und Projektionen heraus und münden nicht selten in Fragen oder inhaltliche Paradoxa. www.bernet-bertram.com Weiterer Teil der Ausstellung sind Dwyers Zeichnungen klassischer Fragmente, die ein Äquivalent zu ihren abstrakten Arbeiten bilden. Diese figürlichen Darstellungen mit Pastell, Bleistift oder Kohlestift (z.B. „Cranachs Hände“) sind bewusst nicht ausformuliert. Auch hier zitiert Dwyer Körper und Gesichte, den Kontext hinter sich lassend, als Bildelemente. Die Imagination des Betrachters fordernd erreichen sie eine graphische Präsenz, in der das Fragmentarische sich als Vollkommenes gibt.